HVAD SKAL MED I RAPPORT OG FREMLÆGGELSE? > printvenlig version (pdf)

Forside: Hvem er med i jeres gruppe? Hvilken genre arbejder I med? Hvilken kunstner/gruppe har I arbejdet med?

Biografisk stof: Om gruppen. Hvornår er de dannet? Hvem er med? Hvilke udkiftninger har der været? Hvilke perioder har gruppen været igennem. Dette afsnit skal ikke brede sig for meget i rapporten eller fremlæggelsen. Det er ofte let at skaffe materiale om, men det er generelt uinteressant til eksamen, hvis det bliver alt for langt. Brug tid på at koge-det-ned.

Data omkring nummeret: Hvornår er det lavet? Hvem har skrevet det? Toneart, taktart og tempo? Hvilken plade/CD er det kommet på?


Form-skema over nummeret: Lav en formoversigt over nummeret og hvad der sker i store træk i de enkelte formdele. Husk også at notere formen i jeres node. Det er vigtigt at I hele tiden kan forholde jer til noden til eksamen.

Beskrivelse af de vigtigste formled og kommentarer til grooveskemaer: Dette er et meget interessant afsnit, fordi I her viser hvor gode I er til at forbinde det I taler om med det I hører. Her skal I vise, om I har lært at bruge de begreber vi har lært, til at sætte ord på musikken.

I skal beskrive de vigtigste og mest karakteristiske formled i nummeret. Hvad er det der er karakteristisk for hver af dem? Hvordan adskiller formleddene sig fra hinanden? Grooveskemaerne tager ofte udgangspunkt i udvalgte steder i nummeret. Hvad ser/hører vi her? Underbyg gerne med små lydklip fra nummeret - Omfang 1-2 sider i rapporten og i PP.

Beskrivelse af "stemningen" eller "budskabet" i nummeret. Hvad er det gruppen vil fortælle eller give videre til os? Hvad er sangens 'univers'?

Liste med de mest typiske træk ved genren. MEGET VIGTIGT punkt.

Her skal I i stikord beskrive centrale træk ved genren. Det kan gå på instrumenter, måden numrene bygges op på, måden der spilles på instrumenterne, stemningen i numrene, emnerne for teksterne, måden man ser ud på/optræder på osv. Nogle af disse træk er nogle man direkte hører ved musikken, nogle er ting man direkte ser i gruppens fremtræden, mens nogle kan være knyttet til de holdninger og attituder eller til den stil man forbinder med denne subkultur.

Ofte vil et enkelt nummer kun repræsentere en del af gruppens/genrens karakteristika. Derfor vil det være en STOR fordel at I også kommer kort ind på træk som vi ikke hører i dette nummer, men som er karakteristisk for genren. Det kan sagtens være, at det er et lidt andet nummer I kommer op i til eksamen. Det kan også være små eksempler på en tidligere stil, hvis det passer ind i jeres fremlæggelse. Det kan godt blive MEGET omfattende, hvis I skal beskrive både ”nuværende” og ”tidligere” stil, og det skal I ikke gøre, hvis det ikke passer, men ofte vil det faktisk gøre det meget lettere at sige noget i forhold til noget tidligere. I PP’en skal det så meget gerne ledsages af små lydklip.

Et ”genre-landkort”

I skal lave et ”kort” der beskriver hvordan jeres genre er påvirket af andre og tidligere genrer og/eller kunstnere. Hvilke andre genrer har været forudsætningen for den genre I beskæftiger sig med? Nævner kunstnerne selv nogle ”idoler”? Prøv i så fald også at placere dem ind i ”landkortet. Du må også godt markere hvad den stilart I arbejder med fører videre til.

Fremtræden: Hvordan fremtræder jeres kunstnere? Optræder man ”som sig selv” som man gør i 60’er beat og i ”seriøs-jazz”, iscenesætter man sig selv ved udklædning/ masker/”optræden” eller ”klæder man sig bare pænt på” som man gør i traditionel underholdningsmusik/Dansktop-musik/traditionel jazz/klassisk musik. I rapporten kan I lave et par screen-dumps af video’er fra YouTube. Ved fremlæggelsen kan det også være sjovere at se screen-dumps end at se hele video’en, fordi det giver mere plads til jeres kommentar.

Se selvfølgelig de forskellige analysepapirer som vi har arbejdet med, og som I kan finde links til på jeres' side på www.tartelet.dk > 1astu

kh

nicolai

> printvenlig version (pdf)